Thursday, January 13, 2011

Kisah Aku & Dia

Episod 1

Dia bukan nama sebenar adalah orang pertama yang telah mengubah hidupku..Dulu aku seorang yang kurang menitik beratkan soal agama, tidak menjaga solat, selalu meninggalkan solat, kurang membaca al-Quran & Surah Yasin, tidak mengamalkan doa harian, maksiat dan byk melakukan dosa2 kecil & besar..Walaupun aku nampak baik (pemalu, pendiam, soft-spoken) tetapi aku juga byk melakukan dosa yg sengaja & tidak disengajakan..semasa aku mengalami kemalangan (Dec'2008) sehingga kaki ku patah & lutut (PCL) yang memaksa aku meninggalkan rutin harian bersukan aku utk tempoh yg lama, membuatkan aku bertaubat dan ingin kembali ke jalan-Nya. Allah telah murka dgn ku..mgkin ini balasan atas kesalahan ku..Aku tidak sedar selama aku bercouple dgn perempuan2 itu aku telah byk melakukan dosa besar. Aku menyentuh tgn prempuan yg bukan muhrim,berdua2 an, berpelukan, dll..Astaga..drp aku org kampung yg bersih drp maksiat bila dtg ke bandar aku berubah..iman aku xkuat..start tahun 2004 part 4 diploma masa tu 1st time aku couple dlm hidup..aku dh pegang tgn prempuan..mgkin aku ingin mencuba..bila digoda prempuan aku hanyut..nasib baik aku couple hanya sebulan..then putus..pstu 2005 aku main2 cinta ngan 2 org perempuan..sebelum bertambah serius aku ckp kt perempuan tu aku xleh nk couple ngn mereka..aku leh anggap kwn n adik je..mereka menangis sbb aku..aku tekadkan diri xnk couple main2 dh lepas nie..aku nk cari yg betul2 leh jadi isteri..lame aku single..2 tahun lepas tu aku berjumpa dengan seorang prempuan..F bkn name sebenar..aku mmg nk serius dgn F..2 tahun gak kami couple..F nie ade ciri wanita yg aku idamkan tp iman aku dan dia x kuat..selama 2 thn aku & F sesat termakan hasutan syaitan..Ya Allah Ya Tuhan ku, ampunilah dosa2 hamba mu ini Ya Allah..kuatkanlah iman ku ini Ya Allah..pelihara lah hamba mu ini drp melakukan dosa2 kecil & besar..jauhkanlah hamba mu ini drp kesesatan dan hasutan syaitan..bimbing lah aku ke jalan yg diredhai oleh mu Ya Allah..aku telah ditinggalkan oleh F sebulan lepas kemalangan..F dah xnk terima aku lagi..aku bersyukur kerana aku dijauhkan drp maksiat dan dosa..hari2 aku doa supaya aku kuat utk hadapi semua ini..aku igt dh xnk bercinta lagi..aku nk bercinta lepas kahwin..aku single hampir dua tahun selepas putus dgn F..

Episod 2

Puas aku mencari ke sana ke sini, ber facebook, ber sms, minta tolong kawan2 tak juga menemui wanita yg diidam2 kan..aku mmg memilih sejak ptus cinta kali kedua..ade jgk prempuan yg offer nk jd girlfren aku tp aku xnk..bkn demand tp kahwin nie sekali seumur hidup..kena cari yg betul2..bkn sehari dua boleh buat keputusan..emak n makcik pn nk kenalkan aku dgn anak kwn dia..tp aku xnk sbb aku nk cari sendiri..aku nk cari wanita yg ade agama, jaga solat, solehah, rajin, & boleh masak..pada bln Nov 2010 pertama kalinya aku bertemu si dia..masa tu aku bekerja di Majlis Paralimpik Malaysia dan menganjurkan Sukan Paralimpiad XV Melaka 2010..Dia sukarelawan yg dipinjamkan drp UiTM Melaka..time tu aku incharge utk sukarelawan..jd ramai la yg berjumpa & berhubung dgn ku..90% prempuan..ramai gak peminat mase tu..haha..tp masing2 muda lg bwh 20 thn..aku xnk la..tp si dia ni 23 tahun(matang+sweet+cantik)..dia start call aku sehari sebelum Sukan Paralimpiad Melaka start..tp aku xlayan sbb sibuk sgt time tu..xdpt nk angkat beratus call n mmbalas semua sms..maaflah kpd sukarelawan yg xdilayan..mlm tu aku kol blk si dia sbb dia nk mtk tlg ssuatu dan aku nk bg borang kehadiran sukarelawan di bwhnya..dan esoknye kami berjumpa di Kompleks Belia & Sukan Ayer Keroh..pagi tu kami bertemu di dewan futsal..1st time jumpe..nervous gak sbb aku segan n malu ngn pmpuan yg xknal..aku blum ade prasaan suke lg kt dia..lgpun mse tu aku xsuke dia sbb dia pakai lens hijau kt mata..prempuan xbaik nie "dlm fikiran aku"..sbb kt kmpung aku xpenah jmpe org pkai lens..yg aku tahu org pkai lense nie xbaik orgnya sbb slalu jmpe prmpuan pkai lens kaler2 sume xbaik...kami berckp sekejap lgpun dua2 pemalu..dan aku tunjukkan tmpt mengambil t-shirt sukarelawan..pstu kami xjmpe lg..then 3hari selepas tu aku ke venue goalball tmpt die bertugas..nmpak si dia tgh sibuk..tak tegur pn..then mase mlm pnutup aku berjumpa dia lg dan kwn2 nya di padang stadium..time tu aku tgh rajin bergambar ngn semua atlet n sukarelawan..jmpela si Dia nie..aku pn mtk izin nk brgambar same..dia pn ok..pstu aku mtkla FB dia sbb nk tag gmbar tu dlm fb dia..xsangka lak pas dia approve aku dlm fb, kami makin rapat..2 kali je jumpa dia di Hulu Langat dan Bukit Tabur Melawati..time tu aku bwk dia buat aktiviti outdoor..Dia bwk kwn2 nya..aku suka perhatikan dia..drp tingkah laku, pakaian dan sebagainya..aku pn mula jatuh hati..dlm 2-3 mggu knal aku trus melamar dia thru mesej sbb aku xgentle..nk ckp dpn2 or dlm phone takut..1st time aku luahkan isi hati kt prempuan sbb sebelum nie prempuan yg offer aku jd boyfren mereka..dia pn setuju..20/12/2010 aku dan dia rasmi mnjadi teman rapat..selama berkawan dgn dia, byk aku luahkan background hidupku yg buruk itu, aku bukan lelaki yg soleh, bertaqwa, beriman, pandai mengaji al-Quran, yg jaga solat, yg baik spt yg dia idam2kan..aku berterus terang kekurangan ku..aku mmg x layak utk dia.. tetapi dia menerima aku seadanya..dia mmberitahu aku, dia takkan dpt semua yg dia nak..dia pn bkn perfect..aku bersyukur kerana ada prempuan yg sanggup menerima diri aku yg lemah ini..dia telah byk membimbing aku drp kesesatan kpd jalan Allah swt..dia selalu mengambil berat psl solat ku dan meminta aku mengaji al-Quran 15min sehari..dia juga membelikan aku buku2 agama utk aku membaca dan mengamalkannya..selama kami berkawan aku xpenah pegang tgn dia kerana dia xhalal lg utk ku..byk nasihat yg dia berikan padaku..byk ilmu agama yg aku belajar darinya..aku berubah bkn kerana dia tetapi kerana Allah swt..dia pembimbing aku ke jalan Allah..mungkin Allah anugerahkan dia utk aku supaya aku tidak terus sesat di dunia yg sementara ini..Allah sayangkan makhluk2-Nya..byk hikmah drp kemalangan yg aku hadapi sehingga mengubah diriku ini..doakan semoga kami dipermudahkan utk bernikah, dapat anak yg soleh & solehah dan semoga kami berkekalan hingga ke akhir hayat..

sekian..

10 comments:

warna warni kehidupan said...

hehe so sweet.... ;) insyAllah..amin..

Mohd Hazriq Abu Zarin said...

thanx diela...amin...

aku wanita said...

so sweet jugak..mudah2an kekal bersama & bersatu selamanya..amin..

myra raffar said...

terima kasih kerana hadir dalam hidup i..semenjak ada u, i dah tak sunyi lagi.u sentiasa ada everytime i need u. and i know u'll always be there. bila baca/tau ur old stories, it makes me lovin' u more. i dont know y, its just because i am really need to love u. i want u to feel my love. and i dont want u to experience sadness anymore in ur future, syg. so please, do trust me and take me the way i am. and do remind me if i am wrong. dont afraid to correct me. because i need u to correct me. i'm not perfect too, syg. just leave our past and let us start with new life. new hope, and InsyaAllah a new family. make beautiful babies and live under Allah's blessing. InsyaAllah. TQ again for loving me, syg.

Mohd Hazriq Abu Zarin said...

terima kasih kpd yg mendoakan..myra sayang, i love you..!!

aku wanita said...

wah!!! tumpang bahagia jugak r.. :)

**fRy laDy** said...

alamak..syahdu plak bce..nak tergelak pon ader sbb selit yg klakar2..tp yg bgosnye abg john da berubah menjadi insan yg lagi baik dr sblm ni..moga2 impian kalian berdua menjadi kenyataan..impian tanpa usaha tidak bermakna apa2..so,korg berdua chaiyo2!!heeee;)..amin..abg john kne jge myra baik2 yer..ade mase knl la kat kitorg ni..

hijau bumi Tuhan... said...

nti jgn lupe hntr kad jemputan kt aku...

**fRy laDy** said...

eleh abg lan..abg lan punyer jgn lpe htr...

sname said...

jiwang